UKRAINE MONITOR

Data: 16 grudnia 2018

Telewizja kuma Putina. Moskwa szykuje się do wyborów

Potwierdziły się spekulacje, że nowy właściciel telewizji informacyjnej 112 Ukraina jest powiązany z głównym politycznym przedstawicielem interesów rosyjskich nad Dnieprem, Wiktorem Medwedczukiem. Tego samego właściciela ma od niedawna również inny znany kanał telewizyjny NewsOne. Własnościowe zmiany w ukraińskich mediach mają związek z przyszłorocznymi wyborami prezydenckimi i parlamentarnymi. Obóz prorosyjski chce mieć jak największy wpływ na opinię społeczną. To część strategii rosyjskiej, która zakłada że zbliżające się wybory są dobrą okazją, by po raz pierwszy od rewolucji w 2014 roku zacząć odbudowywać – wcześniej tradycyjnie silne – otwarcie promoskiewskie siły polityczne na Ukrainie.

ŹRÓDŁO: KREMLIN.RU

Deputowany Bloku Opozycyjnego Taras Kozak okazał się faktycznym właścicielem wszystkich sześciu kanałów telewizyjnych wchodzących w skład medialnej grupy 112 Ukraina. Potwierdziły się więc przypuszczenia sprzed kilku miesięcy, po zmianie oficjalnego właściciela, że telewizja znalazła się pod kontrolą Medwedczuka. Nieoficjalne informacje na ten temat pojawiły się już wiosną tego roku, gdy właścicielem 112 Ukraina została zarejestrowana w Szwajcarii spółka Plirofories AG należąca do obywatela Niemiec, Edwarda Katza. Katz wydawał się być typowym „słupem”. Ukraińscy dziennikarze ustalili, że nowy właściciela telewizji mieszka w niedużej miejscowości w środkowych Niemczech, a jego rodzina ma tylko jeden biznes: komis samochodowy. W czerwcu okazało się, że nowe kierownictwo 112 Ukraina jest powiązane z Medwedczukiem. Nowy producent generalny kanału Artiom Marczewskyj w 2015 roku startował do rady miejskiej Kijowa z listy partii Prawo Narodu. Na czele tej partii stał Wiktor Czernyj. W 2013 roku Czernyj w imieniu organizacji Ukraiński Wybór (której szefem jest Medwedczuk) mówił o konieczności zorganizowania referendum ws. wejścia Ukrainy do ówczesnego Związku Celnego pod egidą Rosji. Czernyj to również wiceprezes Federacji Bojowego Sambo na Ukrainie, której prezesem honorowym jest Medwedczuk. Czernyj stoi też na czele agencji detektywistyczno-ochroniarskiej Sztorm. Na tę właśnie agencję zarejestrowane są samochody, którymi poruszają się ochroniarze Medwedczuka. Po zmianie właściciela telewizja 112 zerwała szybko współpracę z Radiem Swoboda, które władze rosyjskie uważają za wroga. Po kilku miesiącach Katz ogłosił, że sprzedaje telewizję. Teraz okazuje się, że właściciele jest deputowany Taras Kozak, członek komitetu parlamentarnego ds. polityki podatkowej i celnej Rady Najwyższej. Wiadomo, że w przeszłości blisko współpracował z Medwedczukiem. W październiku Kozak nabył także kanał telewizyjny NewsOne.

Zaraz po zamianie kierownictwa telewizja 112 Ukraina zrobiła wywiad z Medwedczukiem, w którym komentując głodówkę Sencowa odradzał on jakikolwiek nacisk na Rosję. Lider prorosyjskiej organizacji Ukraiński Wybór okazał się pierwszym gościem nowego programu „Wielki wywiad z wielkim politykiem” w popularnej telewizji informacyjnej. Wiktor Medwedczuk to były szef administracji prezydenta Leonida Kuczmy. Uważany był za „szarą eminencję” w ukraińskiej polityce w okresie bezpośrednio poprzedzającym „pomarańczową rewolucję. Medwedczuk należy do grona bliskich znajomych Putina. Rosyjski prezydent jest ojcem chrzestnym córki ukraińskiego polityka. Zapewne z racji na znakomite relacje z Kremlem, a może w wyniku sugestii rosyjskich, Medwedczuk w 2014 roku został specjalnym wysłannikiem Ukrainy ds. rozmów o wymianie jeńców z separatystycznymi republikami na Donbasie. Od marca 2014 r. jest też objęty amerykańskimi sankcjami.

Medwedczuk zaktywizował się politycznie w ostatnim czasie, co ma związek ze zbliżającymi się wyborami. Pod koniec lipca Medwedczuk przyjął zaproszenie do partii Za Życie Wadima Rabinowycza. W listopadzie Rabinowycz połączył siły z częścią Bloku Opozycyjnego związaną z tzw. klanem gazowym Rabinowycz i jego partia zaczęli naciskać na jednoczenie sił prorosyjskich zaraz po przyłączeniu się do ugrupowania Medwedczuka. Kum Putina uważany jest dziś za głównego reprezentanta interesów Kremla w ukraińskiej polityce, zaś sojusz Rabinowycza z Jurijem Bojką może być głównym faworytem Kremla w wyborach.

Wszystkie teksty (bez zdjęć) publikowane przez Fundację Warsaw Institute mogą być rozpowszechniane pod warunkiem podania ich źródła.

Powiązane wpisy
Top