UKRAINE MONITOR

Data: 22 sierpnia 2017

Ołeksandr Turczynow uznał publikację „The New York Times” za przejaw rosyjskiej operacji mającej zdyskredytować Ukrainę

Sekretarz Rady Bezpieczeństwa Narodowego i Obrony Ukrainy, Oleksandr Turczynow odniósł się do artykułu „The New York Times”, z którego wynika, że sukces Korei Północnej w testowaniu międzykontynentalnego pocisku balistycznego był możliwy dzięki zakupowi silnych silników rakietowych produkowanych na Ukrainie. Turczynow jednoznacznie wykluczył zaangażowanie Ukrainy w rozwijanie programu na rzecz rozwoju rakiet balistycznych w Korei Północnej. Równocześnie stwierdził, że cytowany przez autorów artykułu ekspert została cynicznie wykorzystywane przez rosyjskie służby specjalne, stając się elementem prowokacji informacyjnej przeciwko Ukrainie.


© KCNA PAP/EPA

Oficjalne oświadczenie Oleksandra Turczynowa z 22 sierpnia br stanowi reakcję na artykuł „North Korea’s Missile Success Is Linked to Ukrainian Plant, Investigators Say”, który ukazał się 14 sierpnia w NYT. Jego autorzy – William J. Broad oraz David E. Sanger, powołując się na eksperta Międzynarodowego Instytutu Studiów Strategicznych, Michaela Ellemana, piszą, że reżim północnokereański wykorzystuje do rozwoju swojego programu rakietowego silniki produkowane w ukraińskim przedsiębiorstwie rakietowo-kosmicznym „Jużmasz”. Sekretarza RBNiOU zwrócił uwagę, że Rosja prowadzi systematyczną, planową i otwarcie prowokacyjną kampanię informacyjna na celu zdyskredytowanie Ukrainy, jako wiarygodnego partnera w wypełnianiu zobowiązań międzynarodowych. W opinii Turczynowa, rosyjskie służby specjalne w celu kompromitacji Ukrainy, systematyczne stosowanie kontakty z ekspertami i dziennikarzami w różnych krajach, a rodzina amerykańskiego eksperta Michaela Ellemana ma bardzo bliskie relacje z najważniejszych funkcjonariuszy rosyjskich służb specjalnych. Zdaniem ukraińskiego polityka, publikacja NYT może służyć odwróceniu uwagi społeczności międzynarodowej od potencjalnego rosyjskiego zaangażowania w realizację północnokoreańskiego programu rakietowego.
Należy dodać, że po ukazaniu się artykułu sam Elleman zdystansował się od konkluzjach dziennikarzy NYT. W wywiadzie dla „Voice of America” uznał, że nie ma żadnych dowodów zaangażowania władz ukraińskich w dostawę silników rakietowych do Korei Północnej. Podkreślił jednocześnie, że także Rosjanie mieli dostęp do technologii rakietowej.
Niezależnie od intencji autorów artykułu w NYT, czas narastającej konfrontacji między Waszyngtonem a Pjongjangiem sprawia, iż wszelkie sugestie o współpracę Kijowa z reżimem Kim Dzong Una stają się niezwykle szkodliwe dla międzynarodowej reputacji Ukrainy. Należy zwrocie uwagę, że od pewnego czasu trwają ukraińsko-amerykańskie rozmowy o intensyfikacji współpracy wojskowo-technicznej. Jej efektem miałyby być m.in. dostawy amerykańskiej broni śmiercionośnej.

 

Uwagi: 

Pełny tekst oświadczenia Turczynowa: http://www.rnbo.gov.ua/en/news/2859.html

Pełny tekst artykułu w NYT: https://www.nytimes.com/2017/08/14/world/asia/north-korea-missiles-ukraine-factory.html?rref=collection%2Fbyline%2Fdavid-e.-sanger&action=click&contentCollection=undefined&region=stream&module=stream_unit&version=latest&contentPlacement=3&pgtype=collection

Wszystkie teksty (bez zdjęć) publikowane przez Fundację Warsaw Institute mogą być rozpowszechniane pod warunkiem podania ich źródła.

Powiązane wpisy
Top