MONTHLY

November 2020

F WARSAW
INSTITUTE




CONTENTS

RUSSIA'S CORONAVIRUS IN THE INTEREST OF U.S.-RUSSIA NAVY INCIDENT
VACCINE RACE CONTINUES THE KREMLIN? RUSSIAN IN THE NORTH PACIFIC
OLIGARCH CREATES FAR-RIGHT
MOVEMENT

20

6 IS RUSSIA COUNTING ON? 22

LICE AND INTELLIGENCE
VER WHAT REALLY HAPPENED

24

25

URMOIL OVER TURKSTREAM LOAN: IS
27  SERBIAN LEG OF THE PIPELINE IN DANGE

2 www.warsawinstitute.org



2 November 2020

SOURCE: KREMLIN.RU

MOLDOVA PRESIDENTIAL
ELECTION: RUSSIA HELPS

DODON

Pro-Western opposition leader Maia Sandu secured a surprise lead against

Moldova’s current president Igor Dodon. The Kremlin-endorsed incumbent

leader eventually came second. A second round is set to take place in two weeks.

The country’s former prime minister is likely to win the ballot, but Russia will

do everything to keep Dodon in office.

fter counting over 80 percent of all
ballots, Dodon took a lead with 35
percent support while Sandu had 31 percent of
votes. However, things changed after adding
overseas voters. Sandu had 36.1 percent, while
Dodon had 32.66 percent support after the

www.warsawinstitute.org

commission counted 99.8 percent of ballots.
The incumbent president has close links to
Russia and his socialist party is now in power
in Moldova. Earlier, the Socialist Party had
gotten rid of Maia Sandu, a move to break off
the coalition with the country’s pro-Western



bloc. Dodon seeks to forge a deeper strategic
partnership with Russia and more profound
ties with the Eurasian Economic Union. While
Russia is throwing almost open support
to Dodon, Moldova’s socialists and Moscow
officials accused Sandu of acting on behalf
of Western countries. Russia’s top diplomat
Sergey Lavrov has blamed the United States
for its alleged efforts to “impose full control
of Moldova,” and Sergey Naryshkin, the head
of Russia’s intelligence agency SVR, accused
the country of plotting a color revolution in
Moldova. Also, there was evidence of Russian
meddling in the presidential campaign. A
journalistic investigation found that political
advisers close to Kremlin are working for pro-
Russian President Igor Dodon in his re-election
campaign while the Moldovan leader was in fact
a Kremlin puppet. Social unrest is yet another
factor targeting Dodon. The vast majority of
Moldovans believe that their country is going in
the wrong direction. The incumbent president
and government come under fire for fighting

4 November 2020

an ineffective battle against the coronavirus
pandemic, the country’s ubiquitous corruption,
and the high unemployment rate that forces
people to find a job abroad. Sandu points to
Dodon’s pro-Russian stance while reminding
its compatriots that the incumbent leader never
visited Ukraine and Romania - Moldova’s two
neighbors - during his first term in office.
Moscow sees both as its enemies. The second
round is poised to bring even more cases of
electoral fraud. For instance, large groups of
Moldovan passport holders might be brought
to cast their votes from the breakaway region
of Transnistria. They practically all vote for
pro-Russian candidates. Another thing is how
credibly the numerous diaspora of Moldovan
economic migrants in Russia might cast their
ballots. The country’s opposition is fearful of
repeating the 2016 scenario when both Dodon
and Sandu entered the second round of the
vote, with the former winning in the tight race
albeit amid violations in the electoral process.

WEAK ROUBLE, TIGHT
BUDGET: NEW LOCKDOWN
WOULD SMASH RUSSIAN

ECONOMY

Issues like political spats, low crude prices and the second wave of the coronavirus

strike a blow to the Russian economy. However, authorities have resisted a second

lockdown despite a surge in new cases. Yet the Russian national currency is

seeing constant drops in value.

www.warsawinstitute.org



n early November, the rouble fell to 94
I per one euro, hitting its worst levels since
2014. Neither repeated assurances from
officials nor efforts made by the central bank
proved effective. The rouble shed 30 percent
of its value in just a year due to a set of both
adverse factors at home and abroad. These
are both short- and long-term. One example
was uncertainty in global markets amidst the
U.S. election, and earlier also concerns over
possible sanctions against Russia following the
attempted poisoning of Alexey Navalny. The
rouble has also weathered a political crisis in
neighboring Belarus. Indeed, there are also
far deeper and more long-lasting risks like the
coronavirus pandemic and low-priced crude
oil in global markets. As for the novel virus,
Russia has confirmed 18,648 new coronavirus
cases as of November 3, bringing their total
to over 18,000 daily cases for the fifth straight
day. This leads to a total of 1,673,686 infected
and 28,828 deaths by November 3, according
to official data. However, the authorities said
there would be no repeat of a spring lockdown.
The Russian economy would completely

v.warsawinstitute.org

SOURCE: WIKIMEDIA COMMONS

hobble with new restrictions. Officials started
easing spring measures quite quickly, a move
that helped Russia sustain lower losses than
in many other countries. Between January
and August, the Russian GDP fell by roughly
3.6 percent year-on-year. Russia’s Economy
Ministry expects the country’s gross domestic
product to contract 3.9 percent this year, far
less than its spring estimates. Yet the forecast
did not take into account the second wave
of the pandemic. Alexei Kudrin, the head of
Russia’s Audit Chamber, is far more realistic,
projecting a 4.8 percent decrease in the Russian
gross domestic product and adding that the
government should revise budget its 2021
budget plan. The problem is that the budget is
already pretty tight. Russia’s only tool for easing
the situation if it gets worse is the National
Welfare Fund. The country’s rainy-day fund
had $117 billion as of October 1, 2020. The thing
is that the fund serves to cover differences
between both the anticipated and actual crude
prices worldwide, or it plugs a budget deficit
from lower hydrocarbon revenues.



4 November 2020

SOURCE: KREMLIN.RU

U.S. ELECTION: WHAT IS
RUSSIA COUNTING ON?

The longer it takes to announce the winner of the U.S. presidential runoff, the
better it looks from Moscow’s point of view - as Russia is setting its eyes on
neither of the candidates in the 2020 vote. Russia’s goal is far from hoping for
the victory of either Donald Trump or Joe Biden; its true purpose is to shake the
political situation in the United States and even spark a crisis in the U.S. election
system, sending shockwaves into the American democratic model. The Kremlin

can also enjoy the U.S. post-election turmoil to go ahead with its own political

operations - like those in the post-Soviet area.

S ergey Naryshkin, the head of Russia’s spy
agency, spoke in the wake of the final voting
day in the United States, with his words seen as
a stance of the siloviki camp whose members
take a firm position in the Russian leadership
and seek a confrontation with the West abroad
and tougher repression at home. Speaking to

6

the Russian state news agency RIA Novosti,
the director of the Foreign Intelligence Service
(SVR) said it does not matter who wins the U.S.
presidential race as neither the Republicans nor
Democrats are interested in improving equal
ties with Russia. In fact, Naryshkin reiterated
what Moscow officials had said sometime

www.warsawinstitute.org



before on a similarly negative attitude to forging
better ties with Washington when either Biden
is newly elected or Trump wins another term
in office. However, it is worth recalling a part of
the interview where Naryshkin touched upon
U.S. election mechanisms. What is visible is
that Russia - while waging its information
warfare campaign - has the intention of using
the U.S. political turmoil to attack the core
of American democracy. If Naryshkin argues
that mail-in ballots might cause delays in the
results, thus giving the ground to question
them and keep discrepancies resonate within
American society, it is the fact that Russian
intelligence services will focus on this. To do
so, they will mobilize their agents of influence
or disseminate proper content on social media
channels. What is striking is Naryshkin's verbal
statement about “the disease of the American
state and society.” His words clearly confirm
the goals of Russian policy toward the U.S.

10 November 2020

vote. Moscow’s mission is to destabilize the
American state as long as it is possible to cripple
the legitimacy of the presidential winner once
finally elected. A new U.S. leader holding a
doubtful mandate - especially in the eyes of the
adverse political camp - is the dream scenario
for the Kremlin. It has always been Moscow’s
strategic aim to make the U.S. establishment
focus more on its domestic affairs rather than
foreign ones. This time no champagne corks
popped - nor they will - in Moscow as they
might have in 2016 after Trump won the White
House. The Kremlin has adopted a far more
cautious stance and is pleased to get new
updates from Washington. If it takes days - or
even weeks - to elect the new U.S. president,
with courts being involved in the whole process,
Moscow will gain enough time to put its plans
into practice in such hotbeds as Belarus, the
Caucasus, and Syria.

RUSSIAN POLICE AND
INTELLIGENCE DISAGREE OVER
WHAT REALLY HAPPENED TO

NAVALNY

Russian officials deliver somewhat contradictory statements about reasons for
the sudden health crisis of Alexey Navalny. Specialized laboratories in the West
determined that the Russian opposition figure was poisoned with a substance
of the Novichok group. Moscow denies having been behind the crime yet is
unable to precise a coherent version of events. On the same day when the chief
of Russia’s Foreign Intelligence Service (SVR), Sergey Naryshkin, said that
Western intelligence agencies had staged a provocation to assassinate the Russian
opposition activist, law enforcement agencies in Siberia admitted that Navalny’s
falling ill might have been caused by the exacerbation of chronic pancreatitis.

www.warsawinstitute.org 7



iberian transport police announced on
S November 6 that Navalny had not fallen
victim to the poisoning back in August.
Investigators carried out a set of measures,
during which over 210 people have been
questioned and over 60 forensic analyses have
been appointed, police officers informed. In
consequence, they suggested that Navalny
fell ill because of metabolic problems and
chronic pancreatitis. Russia’s prosecutor
general stated on the same that it had not
received any reply from Germany to its legal
assistance and information on a chemical agent
“allegedly discovered in Germany.” However,
still on November 6, the head of Russia’s
Foreign Intelligence Service, Sergey Naryshkin,
suggested that Western services had plotted
to poison Navalny. Thus, Naryshkin admitted
that the opposition had been affected by a
toxic agent, a claim that the country’s Interior
Ministry dismissed. The intelligence chief
maintained that the attempted poisoning of

SOURCE: KREMLIN.RU

Navalny was aimed at reviving the withered
protest movement in Russia, possibly that in
Khabarovsk. Speaking to the Russian news
agency RIA Novosti, Russia’s chief spy claimed
that in 2019 “members of special services met
in a NATO country” to “use an opposition leader
as a sacred sacrifice.” Naryshkin yet noted he
had no direct evidence of Western countries
masterminding Navalny’s attempted poisoning.
The blogger responded to these revelations
himself on the same day. “It is funny that
they, in one day, have Naryshkin say I was
poisoned by NATO states, and the Interior
Ministry that says there was no poisoning,” he
said. Contradictory statements from Russian
officials show two things. First of all, they do
not have clean hands in this respect. Secondly,
there are some shortcomings in how different
state structures - also power ones - coordinate
their duties, a poor proof of how Putin’s regime
is ready to tackle new challenges.

v.warsawinstitute.org



SOURCE: MINOBORON

12 November 2020

RUSSIA DEPLOYS ITS
“PEACEKEEPERS” TO
NAGORNO-KARABAKH

Moscow’s diplomatic intervention saved Armenia from a total military defeat
and its loss of breakaway Nagorno-Karabakh. The country found it extremely
painful to accept the ceasefire, brokered jointly by Russian President Vladimir
Putin, Azerbaijani President Ilham Aliyev, and Armenian Prime Minister Nikol
Pashinyan. However, there is no doubt that Azerbaijan clinched a military victory
while Russia notched up a success, by dispatching its “peacekeeping forces”
to the area. Besides, many signs are that Pashinyan’s incumbent government
will collapse, and a Kremlin-loyal will come to power. Armenia has always relied
on Russia, but now - with a new balance of power and borders - it is fully at
the mercy of an ally who is holding up to offer help until Pashinyan’s Armenia
bleeds out.

www.warsawinstitute.org 9



n the morning of November 10, the first II-
I 76 planes carrying “peacekeeping forces”
departed for Nagorno-Karabakh. A total of
roughly 2,000 troops from the 15th Separate
Motorized Rifle Brigade are now in the area.
Designated as a specialized peacekeeping force,
it is an independent unit of the Russian Armed
Forces, tasked with carrying out peacekeeping
missions mandated by the Commonwealth
of Independent States or the United Nations.
Russia will also send 90 armored personnel
vehicles and 380 military vehicles. The military
command will be based in Stepanakert, the
capital of the enclave. Russian peacekeepers
will locate checkpoints along the front
line as well as long the land strip running
from Armenia to the still-Armenian part of
Nagorno-Karabakh. It is unclear what role
Turkey could play in maintaining the truce.
Although the truce deal mentions Russia, Aliyev
- when declaring his victory in a televised
speech - added that Turkey would also take
responsibility for keeping peace in the disputed
area. “Both Russian and Turkish troops will be
present at the peacekeeping base in Nagorno-
Karabakh,” the Azerbaijani leader said. Were
this not to happen, this would prompt a failure
for Turkey whose officials had thrown support

13 November 2020

for Azerbaijan throughout the whole period of
fighting and had an appetite for entering the
region - also merely as a mediator. However,
if Ankara does not get anything new in the
Nagorno-Karabakh conflict, this could mean
two things. The first is Azerbaijan’s disloyalty,
as the country would give the green light for
“peacekeepers” to enter the enclave in exchange
for some territorial gains while trying to
formally keep Turkey far away from the region.
Another option - far more likely one - is that
Moscow and Ankara brokered a kind of deal that
might assume that Russian holds a firmer grip
on the South Caucasus and makes concessions
to Turkey elsewhere. It will soon become clear
whether this so, with new events in Syria, Libya,
and the Eastern Mediterranean. For Russia,
another benefit from the current deal is the
weakening of Pashinyan, who will probably
be removed from office. Pashinyan became
Armenia’s prime minister after rallies, without
the approval of Moscow. Russia never forgot it.
Armenia’s humiliating defeat - despite allied
commitments, Russian troops remained idle,
just watching Armenian failures - will make it
even more reliant on Russia. A “Karabakh clan”
may again claim power in Yerevan.

RUSSIA LAUNCHES CABINET
RESHUFFLE ALSO IN ENERGY

MINISTRY

The reshuffle was the result of a routine ministerial rotation and not tied to the

ministers’ performance, said Kremlin spokesman Dmitry Peskov. Russia carried

out the cabinet overhaul to improve its overall performance yet it is hard not to

notice that Prime Minister Mikhail Mishustin fired only those ministers that

formed the previous cabinet. Also, personnel reshuffles are unlikely to bring a

10

www.warsawinstitute.org



SOURCE: DUMA.GOV.RU

new political course in some ministries - like in the Energy Ministry whose long-

standing boss was appointed deputy minister and will still head the ministry.

n just two days, some ministers were relieved

from their duties while new candidates were
announced and approved by the State Duma.
Shortly afterward, Mishustin dismissed the
head of the Federal Antimonopoly Service (FAS).
After sixteen years in the office, thus since the
antimonopoly watchdog was formed in Russia,
Igor Artemiev has now become assistant to the
prime minister. He was replaced by Maksim
Shaskolsky, who was the vice-governor of
St. Petersburg prior to taking up the new job.
President Vladimir Putin issued the decree
amending the composition of the Russian
government crew, replacing five ministers and
adding the tenth deputy prime minister. The
ministerial overhaul is not intended to punish
the ministers; either they got a promotion or
were moved to equal positions.

Also Minister of Transport Yevgeny Ditrikh, in
office since 2018, lost his job. He was replaced by
the General Director of Aeroflot Vitaly Savelev

www.warsawinstitute.org

(since 2009). Earlier he had been a member
of the board at Gazprom; he holds also some
expertise as a government official as he had a
job in the Ministry of Economic Development.
The changes include the dismissal of Dmitry
Kobylkin, the man who has headed the Ministry
of Natural Resources since May 2018. He is
believed to be amongst the trusted people of
Gennady Timchenko, a top influential oligarch
in Putin’s Russia. Kobylkin and his ministry
have over the last months struggled with the
handling of protests against the “garbage
reform” and a series of environmental crises
- as that in Norilsk. The minister had trouble
while cooperating with Deputy Prime Minister
Viktoria Abramchenko, who is responsible for
agriculture and the environment. Kobylkin
is now replaced by Aleksandr Kozlov, the
minister of the Far East and Arctic. The man
appointed to replace Kozlov in the ministry is
Aleksey Chekunov, who comes from the post
as Head of the Development Fund for the Far

11



East. Under the presidential decree, Minister
of Construction Vladimir Yakushev was also
relieved from his duties. Presumably, he will
replace the presidential envoy to the Urals
Federal District Nikolai Tsukanov, possibly over
Yakushev’s conflicts with Marat Khusnullin
who has served as Deputy Prime Minister
of Russia for Construction and Regional
Development since January 2020. Yakushev
pledged more loyalty to his former boss, the
mayor of Moscow Sergey Sobyanin, than to
his then-formal curator. A former longtime
official from Tyumen Oblast, Yakushev will
not take up the job of Putin’s envoy to the
Urals Federal District. Construction Deputy
Minister Irek Faizullin will fill in the vacancy
for the country’s Construction Minister. A
Tatarstan native, he used to work there with
several officials, including Khusnullin. There is
no doubt that this old acquittance will tighten
relations between the deputy prime minister
and the minister. Nikolay Shulginov, an ex-
head of RusHydro hydropower utility major,
will replace Novak as energy ministry in a move
driven by the CEO of Rosneft Igor Sechin. The
oil tycoon was at odds with Alexander Novak,
a former energy minister in office since 2012.
These two expressed opposing views on the
OPEC+ formula. Certainly, Sechin wanted
Novak to quit the ministry. Novak played an

17 November 2020

important role in helping OPEC reach a deal
to cut global oil output. He will serve as the
deputy prime minister in charge of the energy
sector and industry, thus becoming superior
to Shulginov.

The cabinet overhaul has begun under
constitutional amendments adopted on July
1 this year. Under the new law, the president
appoints the prime minister, deputy prime
ministers, and ministers approved by the
State Duma. Ministers tasked with defense,
internal and foreign affairs, emergencies, and
justice will be appointed by the president once
he is in “talks” with the Federation Council.
Surprisingly enough, the president reshuffles
a large team less than a year after forming the
current cabinet in January 2020. Perhaps it
is just about both making an impression and
both the government and the president remain
active and efficient and testing the new cabinet-
forming mechanism. There is no doubt that this
comes as the next stage of giving Mishustin’s
cabinet a far more authoritarian face after he
took most of Medvedev’s team back in January
this year. The reshuffles concern ministers who
also served in the previous cabinet. Perhaps
Mishustin took a closer look at these ministers
and their work, drew some conclusions, and
convinced Putin that other people would better
perform government tasks.

RUSSIA'S CORONAVIRUS
VACCINE RACE CONTINUES

Since the outbreak of the coronavirus pandemic, Russia has set itself a goal of

producing a vaccine as quickly as possible, also to convince the whole world it

managed to be a world first. Back in early August, Moscow announced it had

approved the vaccine - despite mounting doubts whether it is effective. Will the

World Health Organization succumb to Russian lobbying?

12

www.warsawinstitute.org



he WHO is now in talks with Russia over
T its Covid-19 vaccine and its possible use in
the fight against the coronavirus pandemic. It is
about putting the vaccine branded Sputnik V on
the WHO's list of vaccines, a move tantamount
to recommending member states to administer
the drug. However, it is little known whether
this would be the case of Sputnik V. Russia
approved the vaccine, although large-scale
clinical trials are continuing. About 40,000
people would be given it in tests, according
to the authorities. Yet as the WHO reported,
it is awaiting detailed information on the
vaccine. Only after its developer submits it to
the WHO will it be possible to check whether
the vaccine meets its standards. The vaccine
was developed at the Gamaleya Research
Institute and Binnopharm’s production sites,
both being subordinate to the Russian health
ministry. Russia’s Sputnik V vaccine is 92
percent effective at protecting people from
the novel coronavirus, according to them. Their
statement just two days after the U.S.-based
drug company Pfizer announced that early
data show its vaccine to be 90 percent effective,
a move somewhat confirming Moscow’s
propaganda-like approach to the issue. The
Sputnik V vaccine consists of two doses,
administered three weeks apart. Only three
weeks past administering the second dose
should the vaccinated person gain immunity
from Covid-19 infections. In Russia’s Altai Krai,
three medics in Russia caught the SARS CoV-

v.warsawinstitute.org

SOURCE: PEXELS/ARTEM PODREZ

2 coronavirus after being injected with the
Sputnik V. Officials in the Altai Krai argue that
the sick doctors’ immunity likely did not have
time to form by the time they encountered the
novel coronavirus. The same was echoed by the
country’s health ministry. Yet Russian President
Vladimir Putin has expressed confidence that
both Russian-registered coronavirus vaccines
eventually prove effective. Another vaccine,
dubbed EpiVacCorona, was also registered
before completing its late-stage clinical trial
tests. Putin informed about a third vaccine
to be registered soon. Unlike Sputnik-V and
EpiVacCorona, it contains a living virus. Russia
does not conceal its taking part in the race
with the West to develop and administer the
Covid-19 vaccine. The most important thing is
to convince the whole world that Russia became
the first country in the world to approve a
vaccine for the coronavirus. Moscow therefore
rushed to officially approve its vaccine on
August 11, 2020, before completing critical, late-
stage clinical trials to determine its safety and
effectiveness. Also, the name Sputnik V clearly
refers to the Cold War-era space exploration
rivalry with the United States, recalling the
Soviet Union’s launch of a first satellite.Russia
seeks to restore the trust of the Kurds they
had lost by allowing Turkey to invade Afrin in
2018, at the cost of cooperating against Jihadi
insurgents in Idlib. After the Turkish offensive
in October 2019, Russia took control of nearly
two-thirds of the Kurd-administered territory

13



in northeast Syria. Also, Russian military police
started to deploy on Syria’s border with Turkey.
Both Russia and al-Assad are doing their utmost
to weaken the Kurds and push them into talks
by sparking frictions between the SDF and
some local Arab tribes. The Syrian intelligence
agency is making intense efforts there while
it is the American influence that keeps those
tensions from flaring up. Moscow has chided
at the July deal brokered between the Kurdish
Autonomous Administration and an American
oil company to exploit crude oilfields. Both joint
and sharp reaction from Moscow, Ankara, and
Tehran prompted the Kurds to take steps to
appease Russia. In late August, the U.S.-backed

18 November 2020

Syrian Democratic Council (SDC) and the pro-
Russia Popular Will Party (PWP) reached an
agreement in Moscow. What Syrian Kurds need
to be aware of is that Moscow will give Turkey
the green light for new military operations. Yet
the Kurds take Russian offers with a pinch of
salt, remembering that Moscow sides with
Turkey in the Syria war. Also, Russia-sponsored
reconciliation deals between the regime and
regions in southwest Syria destroyed the local
institutions. Thus, Lavrov’s statements that
dialogue with the al-Assad regime is the only
way to safeguard the rights of the Kurds are
seen as mere political statements.

MOLDOVA ELECTION: SANDU
SMASHES RUSSIA'S CANDIDATE

It was quite likely for Maia Sandu to win Moldova’s run-off after she defeated

the incumbent Igor Dodon in the first round. What is yet surprising is the scale

of the victory for Maia Sandu. The difference is so big that the Kremlin quickly

disowned the outgoing president who lost the ballot. Now Russia will do much

to prevent Moldova from making a tilt towards the European Union and the

United States.

andu won the run-off presidential race in

Moldova by a landslide with 57.75 percent
of the vote compared to roughly 42.25 percent
of the incumbent leader. Such an overwhelming
difference allows avoiding a nationwide crisis.
If Sandu and Dodon had secured similar
results, the latter might now seek to incite
people to take to the streets to undermine
the vote. Such a move would be all the easier
with the socialist-dominated government and
the president being a close ally of the Kremlin.
While the vote gap was too far to bridge, Dodon
backed away from what he had earlier said to
urge his voters to “defend their ballots.” Maia

14

Sandu is the leader of the center-right Party
of Action and Solidarity (PAS). Last year her
government collapsed after being in a short-
lived coalition with Dodon’s socialist party.
The bizarre alliance was formed just to remove
the oligarch Vlad Plahotniuc and his people
from power. Sandu’s party focuses its agenda
around a pro-European stance, promising
to tackle corruption, introduce reforms, and
root out oligarch forces. Her election triumph
stems largely from the disappointment that
Moldovans feel amid the lack of changes
under the socialist rule, economic crisis, and
the country’s poor fight with the coronavirus

www.warsawinstitute.org



pandemic. The president-elect does not conceal
her pro-Western ambitions while declaring
to keep correct ties with Moscow. The latter
seems inevitable - the Moldovan government
is still dominated by pro-Russian socialists
whereas Moscow can put enormous pressure
on Chisinau, with its gas monopoly and a
military continent in the breakaway region of
Transnistria that is formally part of Moldova.
The Kremlin is now looking at how to ease
the negative consequences of the vote. Not
incidentally, Vladimir Putin was among the first
to congratulate Maia Sandu on her election
victory. Moscow is sending conciliatory signals -
as earlier Russian officials had made no secrets
of their bet on Dodon. Putin went on to suggest
that the West was behind Sandu’s candidacy.
When delivering his opening remarks at the
Shanghai Cooperation Organization meeting
via video conference on November 10, the
Russian leader listed Moldova - alongside
Belarus and Kyrgyzstan - among countries
where “efforts are made to impose certain
decisions from the outside.” “It is impermissible,”
Putin added. However, Russian support in
the form of advisers and money to fund the
campaign proved little helpful for Dodon. His

v.warsawinstitute.org

SOURCE: FLICKR/OSCE

recent defeat is very painful for Russia, ditching
its plans towards Moldova. Until now, it had
seemed that Russia was making successful
attempts to drag the country into its sphere of
influence. First, after the latest general election,
Russia persuaded the United States and the
European Union to jointly topple the oligarch
Plahotniuc who was a burden for Moscow.
In June 2019, a pro-Western camp formed a
peculiar majority coalition with Dodon-led pro-
Russian socialists, with Sandu nominated the
head of the government. After a few months,
this turned out to be a ploy staged by the pro-
Russian camp. While Sandy was pushing for
reforms, the socialist party agreed with some
members of the former Plahotniuc camp to
overthrow the cabinet. A new government
was formed, with most people loyal to Dodon.
If it had been re-elected, the Russian grip on
Moldova would have consolidated for good.
Now the things get far more complicated.
Though the government and parliament both
play a dominant role in Moldova, a pro-Western
president might put Russian expansion to a halt
while being a sign of changes, with the pro-
Western camp taking over.

15



SOURCE: KREMLIN.RU

19 November 2020

ROSNEFT AND GAZPROM NEFT
LET FOREIGN INVESTORS
ENTER ARCTIC PROJECTS

Russian oil firms are desperate for money - and even more technology - to exploit
oil-rich deposits in the country’s Far North, a situation that pushes them to look
for foreign partners to invest in Arctic mining projects. Recent days brought such
moves from two of Russia’s largest energy companies: Rosneft and Gazprom Neft.

he former energy giant chose to whom it On November 16, Rosneft’s board of directors
would sell shares in its Vostok Oil project. approved its inclusion in the project to buy a
Although Russia’s biggest oil company has ten percent stake in the venture. It also got
long been in talks with India and Britain’s BP, the green light from Russia’s government
it decided to sign the deal with Singapore- commission for control over foreign
based oil trader Trafigura for its Arctic project. investments. The price for the acquisition is

16 www.warsawinstitute.org



not disclosed. As the whole project is valued at
between S70 and $100 billion, this is probably
no less than $7 billion. Yet the deal with the
Singaporean company does not put an end to
talks on the Vostok Oil investments with other
potential investors - such as India's ONGC and
Britain’s BP. It is a joint project of Rosneft and
some private structures owned by Eduard
Khudainatov, a former boss of the Russian oil
giant. It comprises six hydrocarbon fields of a
total size of 37 billion barrels of oil equivalent.

In turn, Gazprom Neft sold its Yenisei
project shares in the Gydan Peninsula to the
British-Dutch oil consortium Royal Dutch
Shell. More precisely, the Russian company
sold a 50 percent share in Gazprom Neft-
Aero Briansk, its subsidiary holding a formal

24 November 2020

license to exploit resources in the project. The
shares were bought by Shell Exploration and
Production West-Siberia BV. The Yenisei project
consists of two license blocks: Leskinsky and
Pukhutsyayakhsky. Gazprom Neft teamed with
Shell to set up a joint venture to explore the
fields. Both companies inked a preliminary
deal in July 2020 while the closing of the
transaction is scheduled by the end of this year.
The Leskinsky license block is located in the
Taymyr district of the Krasnoyarsk Krai. Its
hydrocarbon resources may exceed 100 million
tons of oil equivalent. Adjoining the Leskinsky
block is the Pukhutsyayakhsky block - located
in the Tazovsky district of the Yamal-Nenets
Autonomous Okrug. Its resources are estimated
at around 35 million tons of oil equivalent.

RUSSIAN INSPECTION:
LAVROV, SHOIGU VISIT
ARMENIA AND AZERBAIJAN

Over the course of just one day, a high-ranking Russian government delegation

traveled to Armenia and then Azerbaijan - the two Caucasus countries being now

in an open conflict one with another. On the sidelines of the talks, the Russians

discussed dispatching its troops to the Nagorno-Karabakh war theater, possibly

with more servicemen to be sent than initially agreed.

n November 21, the Russian government

delegation comprising defense and
foreign ministers as well as some other top
officials arrived in the capital of Armenia.
What for? To discuss the situation in Nagorno-
Karabakh and the implementation of a truce
deal. What Armenia’s Prime Minister Nikol

www.warsawinstitute.org

Pashinyan said while in talks with Russia’s
Lavrov hints that the Armenian official has
come to terms with the fact of becoming more
dependent on Russia than before the war. On
the other hand, the visit from Russian top
officials might be the sign of Moscow having
accepted that Pashinyan will continue to

17



serve as Armenia’s prime minister for the time
being. It also came a day after Pashinian fired
Armenian Defense Minister Davit Tonoyan,
who was in office since May 2018, as well as
the country’s foreign minister, albeit sometime
earlier. With his firm steps toward opposition
groups, Pashinyan has no intention of giving
in so easily. After talking to its formal ally
in Yerevan, the Russian delegation flew to
Azerbaijan, a country hostile to Armenia. The
atmosphere during the talks in Baku was
far better than in Yerevan. It comes as no
surprise as with Moscow’s stance, Azerbaijan
could claim a large part of the disputed lands
while a Russian-brokered truce brought very

18

SOURCE: MID.RU (CC BY-NC-SA 2.0)

favorable conditions for Baku. Not surprisingly,
in his meeting with the delegation, Azerbaijani
President Ilham Aliyev emphasized the
“personal role” Putin played. Lavrov, for his part,
praised Azerbaijan’s attitude. Quite interestingly,
the Russian government delegation included
Alexander Novak, Russia’s deputy prime
minister and former energy minister, now in
charge of the whole sector. His presence may
pertain to energy supply needs of Nagorno-
Karabakh, but also the issue of crude oil and
gas in Azerbaijan as the energy-rich country
is sending more and more hydrocarbon
commodities to Turkey and Europe.

vww.warsawinstitute.org



SOURCE: DUMA.GOV.RU

27 November 2020

IN THE INTEREST OF THE
KREMLIN? RUSSIAN OLIGARCH
CREATES FAR-RIGHT
MOVEMENT

Konstantin Malofeev has been around in Russian politics since at least 2014 when
he gained notoriety for the vital role he had played in financing separatists in
Crimea and Donbas. Now he is setting his sight on forming a social movement,
possibly to help monitor far-right moods that have been on the rise in Russia.
This is all the more probably as Malofeev is befriended with Russia’s siloviki.

www.warsawinstitute.org 19



usinessman Konstantin Malofeev, known

for his role in the annexation of Crimea
and events of 2014 in Donbas, announced the
creation of a new public movement named
Tsargrad. It was formed in Moscow at the
November 22 congress of the “Double-Headed
Eagle” society that Malofeev heads. According
to an estimate by Malofeev, the new movement
has almost a million supporters throughout
Russia. Malofeev said that his Tsargrad would
take part in the 2021 State Duma election,
serving as a “public controller” The organization
hopes to survey all deputy candidates in the 225
single-member districts and all candidates of
the political parties regarding their adherence
to “traditional family, religious, and cultural
values of the Russian people.” According to
Malofeev, candidates who are discovered to be
guilty of Russophobia, offending the feelings
of believers, and distorting historical truth
will be opposed in every legal way to prevent
them from getting into power. Tsargrad will
not be able to nominate candidates, as this is
the exclusive right of political parties. Malofeev
adheres to right-wing traditional and imperial
views, and his Double-Headed Eagle society
promotes monarchist ideas. His movement

25 October 2020

will thus wave far-right and traditional
agenda referring to tsarist Russia. Konstantin
Malofeev was elected president of the Tsargrad
movement. Among its high-ranking figures are
ideologists holding links to what is known as
Novorossiya (New Russia), supporters of the war
with Ukraine. Members of the supreme council
of the movement include State Duma deputies
Oleg Nilov and Nikolai Zemtsov, Evgeny
Savchenko, senator from Belgorod oblast and
its former governor, former prosecutor general
Yury Skuratov, former presidential aide Sergei
Glaziev, philosopher and chief ideologists of
Eurasianism Alexander Dugin, conservative
publicist Yegor Kholmogorov, and Metropolitan
Kirill. Members of many social organizations
joined the movement, among which were
members of the Union of Volunteers of the
Donbas who hosted Vladislav Surkov, a former
top Kremlin official, at their meetings. Many
signs are that both the new movement and
Malofeev’s growing involvement in Russia’s
domestic affairs seek to serve the Putin regime.
The goal is to win influence and as much control
as possible of far-nationalist milieux in Russia
that are now rising in power.

LAVROV VISITS MINSK' RUSSIA
WANTS LUKASHENKO TO
IMPLEMENT COMMITMENTS

During Sergey Lavrov’s latest visit to Minsk, both parties delivered some
declarations on the solid Russian-Belarus alliance. However - and perhaps
above all - with this trip, Russia sought to remind Alexander Lukashenko of
what commitments he had made at the September meeting with Vladimir Putin
in Sochi. Russia threw support to the regime, but there are no free lunches.
Now Russian officials make a hint to Lukashenko to start paying off his debt of
gratitude to Moscow, even by launching constitutional reforms while in talks with

20 www.warsawinstitute.org



SOURCE: MID.RU

some opposition members. As Lukashenko violently suppresses the rallies while

doing nothing to introduce the announced changes, this is highly uncomfortable

for Moscow. This makes more and more Belarusians revise their stance on Russia,

seen as an enemy while looking for a partner in the West, as the latest poll found

in Belarus.

A t first glance, the Moscow-Minsk alliance
continues smoothly, with Lavrov’s visit
confirming all that. After meeting Lukashenko,
the Russian foreign minister said both Russia
and Belarus remained calm over Western
efforts to meddle in Belarus and they had
some tools to defend independence. What
was striking in Lavrov’s words was that while
mentioning Western attempts to interfere in
the situation in Belarus, he no longer spoke
of Belarus, but both “our countries.” He also
brought back the topic of “color revolutions” and
“technologies of organizing mass riots.” Lavrov’s

vww.warsawinstitute.org

criticism of Germany is also relevant here.
Lavrov accused Berlin of acting as “a locomotive
of quite aggressive campaigns against countries
which are not members of NATO and the EU.”
Speaking at the press conference beside his
Belarusian counterpart, Vladimir Makei, the
top Russian diplomat dismissed information on
Moscow’s contacts with Belarusian opposition
as “lies.” But this is rather Lavrov who lies.
There is no doubt that Russians served a great
role in adding Lukashenko’s political opponents
to this year’s presidential race, those waving not
pro-Western, but pro-Russian views. This is far

21



more dangerous for Lukashenko. He is aware
that Moscow will never back pro-Western
opposition members while it could use pro-
Russian ones as the tool not only to weaken
the incumbent regime but also even to change
it. Lavrov’s words and gestures at his talks with
Lukashenko clearly showed that he had arrived
in Minsk to ensure that Lukashenko had kept
up with his commitments made during the
Sochi meeting with Putin on September 14. That
is what started to worry Moscow. More than
two months have passed since then and with
Russia’s help, Lukashenko managed to contain
the situation in the country yet he does not

30 November 2020

seem to keep promises he had given to Putin
- like the constitutional reform and dialogue
with opposition members, some of whom are
Moscow-endorsed. By no coincidence, while
in talks with Lukashenko, Lavrov mentioned
the agreements made at the Sochi summit as
vital for the Russian side. It seems that Moscow
is pushing for Lukashenko to make some
concessions to the pro-Russian opposition -
such as dropping charges against Babaryka
or Tsikhanouski. Lukashenko is dragging his
feet over that, aware of that - for the Kremlin
- no sensible political alternative is the best
guarantee for him to further head Belarus.

SECHIN’S “STEEL” BUSINESS
RAISES SERIOUS DOUBTS

Rosneft seeks to build a large metal plant in the Far East to supply steel sheet to

the Zvezda shipbuilding yard. The thing is yet that construction of the former

will cost more than that of the latter. The mere idea raises severe doubts while

possibly being another example of how Igor Sechin’s oil company might embezzle

public money.

he head of Rosneft submitted further

details at a meeting with Vladimir Putin
on November 24. As always when Sechin goes
to the Kremlin, he seeks to get the green
light from the president for his company’s
new, perhaps state-funded mission. Sechin
put the issue bluntly, saying “this project
needs financing.” This is all due to the Zvezda
shipbuilding yard, currently being built, that
needs considerable supplies of steel sheet. The
cost of the shipbuilding facility is some 146

22

billion roubles. But there have long been much
controversy and money-wasting accusations
around the project. Rosneft is in charge of
the construction of the giant shipbuilding
facility in the Russian Far East. State-owned
company Rosneftegaz holds an 82.4 percent
stake in Zvezda, Rosneft-owned bank WBRR
has another 13.4 percent while Gazprombank
- the remaining 4.6 percent. So far this was
Rosneftegaz that pumped most in the shipyard,
namely 67 billion roubles in paid-in capital and

www.warsawinstitute.org



8.8 billion roubles in loans. The shipbuilding
facility is planned to become operational by
2025 to build the biggest-sized vessels and thus
produce Russia’s cargo fleet capable of sailing
along the Northern Sea Route.

To manufacture such vessels, Zvezda will need
between 300,000 and 350,000 tons of steel
sheet per year, according to what Sechin told
Putin. The problem is where to get it from. The
solution is to build a metal plant as steel sheet
cannot be transported from the European part
of Russia as the cargo would be too wide to go
through too narrow tunnels of the BAM railway.
For the time being, Zvezda buys steel sheets
in Asia. The answer to this conundrum might
be a metal facility in Primorsky Krai, wholly
owned by the Zvezda shipyard and possibly
financed by a consortium of shareholders.
The planned facility would produce 1.5 million
tonnes of steel sheet and steel pipe products

vinstitute.org

SOURCE: KREMLIN.RU

per year. Its estimated cost stands at $2.2 billion,
or 167 billion roubles. A metal plant of the size
suggested by Rosneft will be built no sooner
than in three years yet six years is far more
plausible option.

The problem is that Russia does not need so
much steel. The industry produces a lot and
with such a saturated market it is hard to find
buyers. The only option is to sell it outside. But
even if to take into account markets within
the logistic range of a new plant, China, South
Korea, and Japan manufacture less costly and
better-quality steel. It is hard to come up with
any business justification for this venture
instead of using some already existing local
metal plants that struggle with sales problems.
It would be sufficient to upgrade them slightly
to adjust to the needs of Zvezda in a both
cheaper and faster solution.

23



SOURCE: WIKIMEDIA COMMONS

30 November 2020

MOLDOVA'S SANDU ON
WITHDRAWING RUSSIAN
FORCES FROM TRANSNISTRIA

There are already first signs of Moldova’s political shifts after the Russian-

preferred president Igor Dodon missed out on the vote. When discussing the
potential solution to the Transnistria issue, the country’s president-elect Maia
Sandu said it is absolutely necessary to remove Russian forces from the region.
Although in Moldova the president’s formal powers are sharply limited, the
Kremlin must have felt worried over Sandu’s words. “We view this statement as
aimed at undermining efforts to peacefully resolve the Transnistrian problem,’ as
stated at a briefing on November 27 by the spokeswoman of the Russian Foreign
Ministry Maria Zakharova.

24 www.warsawinstitute.org



aia Sandu recently won the presidential
M vote in Moldova after having defeated
the Russian-backed incumbent Igor Dodon.
She will officially take office as president in
December. Transnistria is a region of Moldova
that opposed Chisinau in the 1990s and received
military help from Russia. Unrecognized as a
nation, the quasi-statelet now hosts at least
1,500 Russian “peacekeepers” at its territory.
For many years by now, Moscow has pushed
for its“unification”plan to permanently clutch
Moldova in its sphere of influence by granting
Transnistria huge influence on both foreign
and security policy of the whole state. Some
of the elements of this strategy are mirrored
in how Russia plans to settle the conflict in
Donbas. This has so far been the joint plan of
the incumbent president Igor Dodon and the

30 November 2020

socialist party. Maia Sandu, meanwhile, says
that she is against the idea of federalization in
Moldova nor is she in favor of plans submitted
by the pro-Russian camp. In an interview for
Ukrainian media outlet Evropeyskaya Pravda,
the president-elect said the breakaway republic
of Transnistria should reunite with Moldova,
which implied the withdrawal of the Russian
peacekeeping force from the region. Sandu’s
words will certainly spark a vivid reaction in
Moscow that hoped that the new pro-Western
president would not go beyond some “red lines!
For the Kremlin’s interests in Moldova, the most
vital one is the existence of the quasi-statelet of
Transnistria with the presence of the Russian
military. But for this, Moldova would long ago
have seen strong integration with the West.

i

OPEC+ STUTTERS OVER OIL
CUT DEAL, RUSSIA’S SECHIN
FORECASTS OIL PRICES

There are discrepancies over the situation on the energy market and forecasts for

the next year, according to crude oil producers. This delayed the OPEC+ decision

on what actions to perform throughout Q1 2021.

embers of the 23-country oil-producing
M cartel were at odds while trying to strike
a deal on further oil output cuts. The December
1 ministerial assembly coalition was therefore
canceled and rescheduled to December 3. On
November 29, oil ministers from the world’s
largest fossil-fuel nations met via webcam yet
failed to reach a deal over the January delay to
crude output hike. Most countries are in favor
of keeping the cuts as they are now also in Ql
2021. Nonetheless, some OPEC+ nations like the
United Arab Emirates and Kazakhstan would

www.warsawinstitute.org

like to produce more oil. If OPEC+ decides to
boost supplies starting from early 2021, the
market will see a daily increase of 1.9 million
barrels of oil. Meanwhile, on November 29,
Igor Sechin gave an interview for a prestigious
TV broadcast titled Moscow. Kremlin. Putin
in the country’s state TV channel Rossiya-1.
The CEO of Rosneft said two key factors would
further shape crude oil prices. According to
what he said, Sechin still expresses skepticism
over the OPEC+ formula. Although he admitted
much would depend on market participants

25



and their coordinated actions, the price
depends mostly on what he named as the
“consumption level.” Sechin maintained that
even the Chinese market was already showing
both economic growth and recovering demand
for crude. “We supply 60 million tons of crude
oil to consumers across China every year,” he
added. Indeed, the demand for crude oil has
risen noticeably in recent weeks. This gives

26

SOURCE: MEDIA.GAZPROM-NEFT.RU

grounds to believe that demand will stay at a
high level in Q4 at least throughout the region.
In its November short-term energy outlook, the
U.S. government agency EIA said the reduction
in 2021 stocks would exert a positive impact on
the energy market. Brent is expected to average
S$47 a barrel in 2021. Asked by Reuters, market
observers forecast Brent would stand at $49.76
a barrel next year.

NWW.warsawinsttute.org



SOURCE: MID.RU

30 November 2020

TURMOIL OVER TURKSTREAM
LOAN: IS SERBIAN LEG OF THE
PIPELINE IN DANGER?

The Serbian government has made a last-minute decision to remove from

the parliamentary agenda a bill envisaging state guarantees on loans for the
construction of a Serbian leg of the Russian TurkStream gas pipeline. Media
outlets make speculations over political pressure from the U.S. as the country
opposes the pipeline while Serbia’s pro-Russian president says the venture will
be ready on time.

www.warsawinstitute.org 27



leksandar Vuci¢ commented on the

TurkStream issue shortly after the Serbian
government on November 25 excluded from
the parliamentary procedure a bill envisaging
state guarantees on loans with a total value
of 55 million euro for the construction of a
leg running from Russian through Serbia and
that of a compressor station in Velika Plana. A
consortium of banks involving Komercijalna
banka, OTP banka Srbija, Vojvodanska banka,
and Sberbank Srbija would provide the loan.
Under the bill, the government would offer its
guarantees on repaying the loan taken out by
Srbijagas. It is a top subcontractor tasked with
building a compressor state in Velika Plana, the
much-needed facility to supply gas to Hungary.
Srbijagas was supposed to spend funds for
the construction by investing in the capital of
South Stream Serbia AG. However, it is Russia’s
Gazprom that controls a 51 percent stake in
South Stream Serbia AG, while Srbijagas holds
the remaining 49 percent. The Swiss-registered
firm owns the entire capital of Gastrans, the
company in charge of the construction and
operation of the TurkStream pipeline in Serbia.
Bajatovic¢ is also a member of the Board of

30 November 2020

Directors at South Stream Serbia AG. Serbia’s
government submitted a bill to the government
while the country’s finance ministry handled
all necessary procedures. While many signs
were that the parliament would ratify the bill,
it suddenly dropped off the session agenda.
Serbia completed the pipelay on its segment of
the TurkStream gas pipeline, chief executive of
Srbijagas Dusan Bajatovi¢ said. Some Serbian
media outlets informed about a possible
conflict between Bajatovi¢ and the country’s
new energy minister Zorana Mihajlovi¢, who
considers herself a pro-American politician.
The Danas daily newspaper even called her a
“U.S. cohort.” Tensions strained further so the
Serbian president decided to comment on the
issue. The Serbian segment of the TurkStream
gas pipeline will be completed soon, Aleksandar
Vucic told reporters on November 28. “We
have agreements with Gazprom, we will do
everything that is necessary. And as far as |
can follow this very tight schedule of work,
everything is going well. Everything is going
very intensively, we will finish it in a few days,”
the politician known for his pro-Russian
sympathies told journalists.

RUSSIA POURS MONEY
INTO IRAQI OILFIELDS

Russian oil producer Gazprom Neft announced an increase in the production

capacity in Iraqi Kurdistan - the region where it has invested most so far.

Moscow’s ever-stronger position in the Kurdish energy industry offers Russia

bigger leverage over the government in Baghdad. Furthermore, the Iraqi

authorities have long been open to developing cooperation with Russia - not

only in the domain of oil and gas.

28

www.warsawinstitute.org



I ragi Kurdistan now hosts Gazprom Neft
Middle East B.V., Gazprom Neft subsidiary.
The company’s production in Iraqi Kurdistan
has reached 4 million tons, or 32 million barrels,
since the beginning of commercial production
at the Sarkala field. Currently there are three
wells producing some 24,000 barrels of crude
oil. The Sarkala field is part of the Garmian
cluster. The first drilling took place in 2011
while commercial production followed in 2015
after the commissioning of the Sarkala-1 well.
The Russian oil company opened more wells in
2018 and 2019. Gazprom Neft Middle East BV.
is setting its eyes on a fourth production well
at its Sarkala field in the Kurdistan Region of
Iraq to boost its daily output to 32,000 barrels.
The well's commissioning is scheduled for the
first half of 2021. In Iraqi Kurdistan, Gazprom
Neft extracts crude oil under two projects -
Garmian and Shakal - where it holds stakes.
The field development is performed by a joint
venture owned by Gazprom Neft (40 percent)
and by the Canadian company WesternZagros
Resources (40 percent). The remaining 20
percent of the venture is controlled by the
Kurdistan government. The share of Gazprom
Neft in the Shakal block totals 80 percent,

vinstitute.org

SOURCE: MEDIA.GAZPROM-NEFT.RU

with the remaining stake owned by the
government of the Kurdistan region. Gazprom
Neft subsidiary is involved in the Kurdish
government-run project to develop the region’s
energy supply system. Petroleum-derived gas,
a by-product of the crude oil extraction, will
serve as fuel in the energy-producing facility
built by the authorities of the autonomy. Under
the project, it is planned to build a 4.5-kilometer
gas pipeline to link the Russian-exploited
oilfield and generating plants. Gazprom Neft
projects are not the sole display of the ever-
growing presence of Russian energy businesses
in Iraqi Kurdistan. The fall of 2017 saw a grand
market entry of Rosneft. Russia’s biggest crude
oil firm inked a $3.5 billion deal with the local
government, purchased a majority stake in
the pipeline supplying Kurdish commodity to
Turkey, and vowed to build a parallel gas link.
By propping up its energy footprint, a domain
of critical importance for both the autonomy
and whole of Iraq, Russia has bigger political
leverage over Baghdad. 2019 saw Russia invest
a total of S10 billion in the Iraqi energy sector.
According to government officials in Moscow,
Zarubezhneft, Tatneft, and Rosneft are planning
new projects worth twice as much.

29



30 November 2020

SOURCE: WIKIMEDIA COMMONS

U.S.-RUSSIA NAVY INCIDENT
IN THE NORTH PACIFIC

Moscow accused the United States of violating its border after the USS John
McCain had sailed into what Russia believed to be its territorial waters. The

United States does not hide that the incident was a deliberate move to show that

the gulf belongs to international waters. This marked the latest navy incident

in the North Pacific in the vicinity of both countries. In late August, a Russian

submarine surfaced near the Alaskan shore.

irst, on November 24, the Russian defense
ministry said in a statement that the
guided-missile destroyer USS John McCain
ventured 2 kilometers into Russian territorial

www.warsawinstitute.org

waters in the Sea of Japan. The U.S. vessel
received an immediate warning from the
Admiral Vinogradov vessel. The Pacific
Fleet destroyer even threatened to ram the

30



intruder. The American destroyer withdrew
from the area but Russia anyway dispatched
its Sovershennyy corvette to the spot. The
U.S. 7th Fleet responded to the Russian
allegations in a statement saying “the guided-
missile destroyer USS John S. McCain, based
at Yokosuka, asserted navigational rights and
freedoms in the vicinity of Peter the Great Gulf
with a freedom of navigation operation aimed at
challenging Russia’s excessive maritime claims.”
By conducting this operation, the United States
demonstrated that these waters are not Russia’s
territorial sea and that the United States does
not accept Russia’s claim that Peter the Great
Gulf is a “historic bay” under international law.

30 November 2020

The latest mission was the first U.S. operation
in the Peter the Great Gulf since December
2018. The U.S.-Russia spat has been on since
1984 when the Soviet Union declared the
area as part of its territorial waters. Located
nearby, Vladivostok is the home port for the
Russian Pacific Fleet. In late August, the U.S.
Navy Command said it had detected a Russian
submarine off the Alaskan shore. The vessel
surfaced in international waters. The Russian
Navy was unavailable for comment, but at
that time the Bering Sea hosted navy drills
involving the Varyag missile cruiser and the
Omsk nuclear submarine.

ROSNEFT PLANS TO SELL
SOME DEPOSITS AMID COSTLY
VOSTOK OIL PROJECT

Rosneft plans to sell depleted assets to streamline the company and raise funds

for its priority project Vostok Oil, according to sources in the Russian crude

industry. Many signs are that some of the latest official and unofficial news might

be a deliberate leak from Rosneft.

fter talks with the company’s top managers,

analysts at BCS brokerage said more
than 200 license areas could be sold, with
their total annual output of 20 million tons of
crude, or 9 percent of the company’s whole
production in 2019. Press agency Interfax
quoted Sova Capital brokerage, according
to which in a year and half, Rosneft plans
to sell some of its underperforming fields,
including Samaraneftegas, Orenburgneft,
Sakhalinmoreneftegas, and some others.

www.warsawinstitute.org

Rosneft is said to trade reserves at as low as S1-
S2 per barrel to mostly Russian buyers. Russia’s
biggest oil firm is said to sell its marginal
assets to streamline the company and provide
capital for developing its Vostok Oil, a major
Arctic project located on the Taimyr Peninsula.
Rosneft and its business partners will plan to
produce 100 million tons of crude each year by
2030. Oilfields under the Vostok Oil project -
both old and new with geological explorations
being underway - are estimated at 6 billion

31



tons of liquid hydrocarbons. However, if Rosneft
wants to launch it, it needs massive financial
outlays, mostly to build adequate infrastructure
involving a port and a 700-kilometer oil pipeline.
The whole project is valued at between $70
and $100 billion. Rosneft raises funds by selling
stakes in Vostok Oil where the Singaporean-
based energy company Trafigura bought a
10 percent stake, possibly for S7 billion. The
Russian company is still in talks with BP and

www.warsawinstitute.org

SOURCE: SOVCOMFLOT.RU

an Indian company over the sale of other
stake packages. In addition to selling shares to
foreign businesses and gaining its capital, the
third solution to get money for the Vostok Oil
project is state aid. Igor Sechin is equal to no
one in this respect. He has long asked Vladimir
Putin to grant Rosneft huge tax reliefs while
in the spring of 2020, the Russian government
adopted relevant regulations on tax breaks for
this project.

32



www.warsawinstitute.org

33



The Warsaw Institute
Review

Free Polish quarterly, prepared
essentially  for  English-speaking
readers around the world. Main goal
is to present a broad spectrum of
topics concerning Poland, a leading
East-Central European country, in the
form of analytical articles on political,
legal, economic, social, historical and
institutional issues.

Subscribe to the printed edition of The Warsaw Institute Review on our website.



RUSSIA
MONITOR

Review of the most important
events relating to Russian security.
Warsaw Institute experts monitor
and analyze activities of the Kremlin
and its subordinate services to
anticipate their short-termand long-
term consequences, particularly
for neighboring countries and the
Western world.

download
mobile
application



© COPYRIGHT 2020 The Warsaw Institute Foundation

The opinions given and the positions held in materials in the Russia Monitor solely reflect the views of authors.

Y WARSAW
INSTITUTE

The Warsaw Institute Foundation
Wilcza 9 St., 00-538 Warsaw, Poland
+48 22 417 63 15
office@warsawinstitute.org



