UKRAINE MONITOR

Data: 2 stycznia 2018

Rosyjskie media donoszą o ukraińskim jeńcu wojennym, który rzekomo nie chce opuszczać terenów kontrolowanych przez separatystów

Kanał 1 (Pierwyj kanał) rosyjskiej telewizji przedstawił materiał z Makiejewki w obwodzie donieckim, gdzie 27 grudnia 2017 r. doszło do wymiany jeńców między Ukrainą a separatystami z Ługańskiej i Donieckiej Republik Ludowych. W programie zaprezentowano wywiad z rzekomym jeńcem, przedstawiającym się jako Oleksander Takhtenkov z 56. Samodzielnej Brygady Piechoty Zmechanizowanej Sił Zbrojnych Ukrainy, który ogłosił, że pragnie pozostać na terenie Donieckiej Republiki Ludowej i pracować jako ślusarz.


„Tu jest dużo pracy… Tu jest lepiej… Zawiadomiłem matkę, że pozostaję w Donieckiej Republice Ludowej” – stwierdził w wywiadzie. Wcześniej media związane z separatystami informowały, iż jeńcem, który odmówił powrotu na tereny kontrolowane przez Kijów nie jest mężczyzna o nazwisku Takhtenkov, ale kobieta. Informację taką potwierdziła też zastępca prokuratora generalnego Ukrainy Anzhela Stryzhevska. „Z tych, których zabraliśmy z niekontrolowanego (przez nas) terytorium, jedna kobieta odmówiła powrotu na terytorium kontrolowane przez Ukrainę, mówiąc, że ma poglądy proukraińskie, ale jej rodzina jest w Doniecku i dlatego pozostaje” – oświadczyła.

W programie Kanału 1. pokazano też rzekomego „byłego snajpera grupy dywersyjno-rozpoznawczej batalionu „Ajdar”, przedstawianego jako Oleksandr Aisyn, który zgodził się wrócić na Ukrainę, ale „nie ma więcej zamiaru walczyć za Poroszenkę”. Jednak w spisach zakładników, przekazanych stronie ukraińskiej osoba o takim nazwisku nie widnieje.

Autorką materiału jest rosyjska dziennikarka Yuliia Chumakova, która w lipcu 2014 r. przedstawiła na Kanale 1 materiał o rzekomych okrucieństwach ukraińskich wojskowych w Donbasie, czego dowodem miała być historia o trzyletnim rosyjskojęzycznym chłopcu ze Słowiańska, którego mieli ukrzyżować na oczach jego matki żołnierze Gwardii Narodowej Ukrainy. Wydarzenie okazało się fałszem, a kierownictwo Kanału 1. tłumacząc się przed widzami mówiło o „chorobliwej fantazji” występującej w materiale kobiety.

All texts published by the Warsaw Institute Foundation may be disseminated on the condition that their origin is credited. Images may not be used without permission.

Powiązane wpisy
Top